JAARVERSLAG 2022

Jaarverslag Stichting Willen & Doen 2022

2022 is ten einde en wegens problemen met de website zijn wij nogal laat met het plaatsen van het jaarverslag. Het was een bewogen jaar waarin vooral alles duurder werd – waardoor mensen vooral op het platteland financieel de broekriem moesten aanhalen. Honger maakt rauwe bonen zoet, maar wanneer er ook nog eens weinig regen valt en wanneer daardoor ook nog eens het resultaat in de moestuin slecht is dan wordt men wel eens neerslachtig. De natuur eiste zijn tol.

In juli heeft Ronald Vonk – voorzitter – het project bezocht met zijn gezin. Hij realiseerde zich dat er nogal wat was veranderd in Coffee Bay. Toerisme was duidelijk minder. Onze zomermaanden zijn daar wintermaanden, maar toch was het duidelijk rustiger. Het project zag er mooi uit en het gezin vermaakte zich opperbest met de kleintjes. Ach ja, wanneer zo een kleine dreumes je aandacht vraagt dan bezwijkt zelfs de ijsman.

Op de crèche nam Nyameka afscheid en Nolundi nam haar rol over. Natuurlijk dank namens ons voor Nyameka die als onderwijzeres zeer door de kinderen werd geapprecieerd. Nolundi is ons aller bekend daar zij vele jaren in Mawotsheni heeft gewoond. Zij kent de mensen en dat is een grote pré. In september kregen wij bericht dat er in Mawotsheni maar 10 kinderen op de crèche kwamen en de reden was dat de ouders van de kinderen geen kleding en schoenen voor de kinderen hadden. Natuurlijk werd er van onze kant gelijk actie ondernomen.

In oktober is Wil Groot voor vier en een halve week op het project geweest en heeft kennis gemaakt met Naomi en Jay. De wereld was nogal veranderd. Vanwege de armoede neemt honger toe en daarbij dus ook criminaliteit. De gemeenschap sluit dan ook de hekken vanwege indringers wat ook inhoudt dat er geen kinderen meer op het project ronddarren na schooltijd. Toch, het project ziet er geweldig uit en zo ook de moestuin. In de vier en een halve week heeft Wil zich vooral gericht op het formeren van nieuwe besturen voor project en crèche – het verbeteren van de relaties in de gemeenschap – het herschrijven van de constitutie en controleren van bankzaken.

Willen en Doen Amsterdam

In Amsterdam werd er weer veel vergaderd. Er moest een besluit worden genomen over de stand van zaken betreffende de gebouwen. Het dak van het gemeenschapshuis moest worden vernieuwd vanwege lekkage en omdat vele platen waren verroest. Aangezien Riff goed op de hoogte is van het project en zelf het Good Hope Project heeft neergezet hebben wij hier goede stuurlui aan boord.

Betreffende acties was Stefan Winter de grote ster. Hij liep de complete triatlon in Maastricht in plusminus 12 uur en haalde daarbij €2607,- binnen voor de kinderen van Willen en Doen. Werkelijk een geweldige actie en respect. Stefan heeft enkele jaren geleden het project bezocht. Pride Amsterdam sponsorde €2700,- vanwege de bijdragen aan het project #IAMPROUD. Het zit in de planning van dit project een E-book te maken. Ook willen wij Dhr. GJ.Bouwman danken die zijn 75 jarige feest vierde en aldaar €900,- aan cadeaus kreeg en deze ons doneerde. Verder heeft Wil enkele presentaties gedaan bij verenigingen.

Particuliere bijdragen

Wederom hebben de particulieren voor de grootste inkomsten gezorgd. Acties via internet en onder andere de actie van Stefan zijn vooral goede voorbeelden geweest. Dank daarvoor. Virtueel is de manier van doneren in deze tijd en we zullen daarmee doorgaan en tevens leren. Op internet wordt veel aangeboden en wordt ook regelmatig gevraagd hoe de zaken ervoor staan in Afrika. Ook via email wordt van alles gevraagd en aangeboden. Particulieren vragen zo informatie waardoor zij zelf stappen kunnen ondernemen. De acties van derden zijn daardoor nog steeds actief. Particulier initiatief komt vooral op gang wanneer de PR correct is. Hier proberen wij constant aan te werken. Wederom was ook 40MM weer actief en wij danken hen daarvoor. Ook hebben de Facebook acties het nodige binnengehaald. Prachtige acties.

De Cijfers

In 2022 waren de uitgaven hoger dan in 2021. Reden daarvan was dat het project drie maanden stil heeft gelegen. Dit jaar zijn er uitgaven gedaan voor het onderhouden van de gebouwen. De crèches moesten worden geschilderd en er was ook lekkage. Dat loopt in de cijfers ook al kregen we de benodigdheden van Ncwganguba Wholesail voor inkoopsprijs. Als NGO – oftewel ANBI – is er geen winstoogmerk en daarom bestaat de mogelijkheid grote schenkingen te doen die belasting aftrekbaar zijn. Dit kunt u vinden op deze website.

Ten slotte...

. . . gebruik ik hierbij dezelfde tekst als afgelopen jaar en daarbij gaat onze dank wederom uit naar allen die zich hebben ingezet - die hun Willen omgezet hebben in Doen. Willen en Doen - ook in de huidige tijd - blijft zich inzetten voor gelijke kansen. Een ieder kind heeft recht op onderwijs en zeker op goed eten. Wij proberen op onze manier een steentje bij te dragen vanuit ons hart. Liefde is nog steeds het sterkste wapen en daarom Willen wij Doen. Bij deze dank aan allen!.

"Overcoming poverty is not a task of charity it is an act of justice.  Like Slavery and Apartheid, poverty is not natural.  It is man-made and it can be overcome and eradicated by the actions of human beings. Sometimes it falls on a generation to be great. YOU can be that great generation.  Let your greatness blossom."  Nelson Mandela.

Ontvangsten 2022

Mawotsheni waterpunt                              Mawotsheni hek                                Reiskosten                                                Bankkosten

============================

Saldo Bankrekeningen                            Rabobank betaalrekening          Rabobank spaarrrekening